La mort d'Hugo Chávez, al març de
2013, va provocar profunda preocupació en la totalitat dels governs dels països
que formen part de l'aliança Petrocaribe.
En ella estan Cuba, República Dominicana, Guatemala, El Salvador, Nicaragua,
altres dotze països xicotets de l'àrea i, lògicament, Veneçuela, que és qui
comanda el grup i qui els proveeix de cru a preu d’amic. En la vespra de les exèquies
del líder, vaig tindre l'ocasió de comprovar fins a quin punt arribava l'alarma
del govern dominicà. En un sopar amb personal polític i econòmic del govern, en
el mateix restaurant, vaig poder viure alhora una explícita celebració de la mort de Chávez a càrrec
d'exiliats veneçolans i la viva preocupació dels meus amfitrions dominicans.
Temien aquests últims, no sense raó, que la desaparició d'Hugo Chávez implicara
un canvi en la política de Caracas quant als enviaments de cru a Dominicana.
Puc imaginar perfectament com es
van haver de sentir fa uns mesos quan va començar el que ara sabem per la
notícia que s'ha publicat aquesta mateixa setmana en els mitjans de tot el món:
Veneçuela ha reduït a la meitat les seues exportacions de petroli als països
del Carib.
El país més afectat per la
decisió veneçolana [coneguda ara] posada en vigor al setembre del 2014 és, sens
dubte, Cuba. La resta dels països de Petrocaribe pagaven el cru, a preu
inferior al de mercat, però és que Cuba no paga res en efectiu. Metges,
entrenadors esportius, experts en seguretat interior i especialistes dels
serveis d'intel·ligència és el que Cuba enviava [i envia] a Veneçuela a canvi
de petroli. Dels més de 100.000 barrils diaris que Cuba rebia en 2012, des de
setembre s'ha passat a 55.000.
Els efectes sobre l'economia
cubana poden ser esferidors, han d'estar sent-ho ja, encara que no hi haja transcendit,
i això perquè si Veneçuela deixara d'enviar petroli en un futur pròxim ―el que
en absolut es pot descartar― la situació de l’illa podria semblar-se com un ou
a un altre ou a la que es va viure en els anys noranta durant el Període
Especial en Temps de Pau, després del que Fidel Castro va anomenar el desmerengamiento de la Unió Soviètica.
El malson d'aquells anys pesa sobre la memòria dels cubans.
Segons PDVSA (Petrolis de
Veneçuela) el cru veneçolà ha pujat aquests últims dies 2.47 dòlars el barril i
ha tancat la setmana en 46,19 dòlars. Els atacs d'Aràbia Saudita al Iemen han
provocat aquest increment, però els preus de la mercaderia disten un món dels
150 dòlars aconseguits en 1998 després del pacte d'Hugo Chávez amb la pròpia
Aràbia Saudita. En aquells anys es parlava de la petrocràcia veneçolana, i
aquella abundància va permetre una política exterior d’una generositat avui
impossible.
Diu Hans Diederich, el pare del
concepte Socialisme del segle XXI,
que Veneçuela és avui un sinònim de capitalisme d'Estat. En paral·lel, Teodoro Petkoff,
―l’ex guerriller dels anys seixanta i fundador del Moviment al Socialisme
(MAS), després d'abandonar el Partit Comunista―, afirma que el bolivarià és un
règim autoritari, autocràtic i militarista.
Per la seua banda, el politòleg nord-americà Stephen Levitsky, professor
d'Harvard, sosté que és un règim d'autoritarisme competitiu, i conclou que és
un híbrid institucional en el qual la competència pel poder es dóna en
condicions desiguals i desfavorables per als opositors al poder.
Tots aquests elements descriptius
o analítics, segons, semblen encaixar amb la documentada anàlisi publicada pel
politòleg colombià Román Ortiz, al desembre de 2014, sota el títol de Veneçuela: la tempesta perfecta. En ella,
Ortiz estableix tres balises que, al seu parer, defineixen la realitat actual
del règim bolivarià: un desastre econòmic, una devastació institucional i una
fractura dels aparells de seguretat.
Pel que fa a l'economia, quatre
pinzellades: Veneçuela ja no ofereix segons quines estadístiques internes; el
bo veneçolà està en la categoria de bo brossa, el PIB de 2014 va ser de -3% i
una última i fonamental: en 1998 la proporció entre exportacions petrolieres i
no petrolieres era 69-31 mentre que en 2012 va ser de 96-4. I això amb un preu
del barril entorn dels 55 dòlars. Pel que fa a la feble institucionalitat,
aquesta es fa evident en la passió legisladora del govern: tot es regula però res
o quasi res funciona en les institucions, en les quals preval tindre-les al
servei de la revolució. Un botó de mostra: de les 45.474 sentències emeses des
d'instàncies judicials, ni una sola ha sigut en contra del govern. Finalment,
pel que fa a la fractura dels cossos de seguretat, cal apuntar que després de
la creació d'uns i la remodelació d'altres preexistents, conviuen a l'interior
del país vuit estructures militars i policials d'àmbit nacional, a les quals
cal sumar les dels estats i les dels municipis. En aquest terreny, les
rivalitats entre les unes i les altres són moneda corrent, i la gran paradoxa
final és que són les empreses de seguretat privades (gens convencionals, per
cert) les que han eixit beneficiades en un país que té les taxes de violència
més altes del continent sols per darrere d'Hondures i El Salvador, i en el qual
Caracas és la ciutat amb major índex d'homicidis per cada cent mil habitants,
després de San Pedro Sula (Hondures) i Acapulco (Mèxic) [Dades de l'Oficina de
l'ONU contra la Droga i el Delicte, 2012].
Per tot açò, pot afirmar-se que
l'Estat veneçolà està en caiguda lliure i que el seu futur pròxim solament pot
pintar-se amb colors ombrívols. Les necessitats internes faran, més que
probablement, reduir encara més l'assistència petroliera que ha mantingut amb
Cuba i la resta dels països de Petrocaribe.
És impossible no establir vincles
entre la reducció dels enviaments de cru a Cuba i el gir anunciat de forma
simultània per Barak Obama i Raúl Castro, el passat 17 de desembre de 2014.
L'illa necessita imperiosament dinamitzar la seua més que feble economia, li
urgeix obrir noves vies de supervivència per al règim, ja siga amb Xina, amb
Brasil, amb la Unió Europea o amb els mateixos Estats Units d'Amèrica. Si
Veneçuela col·lapsa, una cosa que no es pot descartar, Cuba no pot tornar a un
nou Període Especial. El règim voldrà canviar tot el [accessori] que faça falta
perquè no canvie res [substancial], però cal esperar per a veure si aquesta
tàctica serà viable o no. Núvols ben negres,
els de la tempesta perfecta, cobreixen l'horitzó del lluminós Carib.
1 comentario:
Mestre, et llegesc amb veneració... i esperit crític, off course, però davant les dades que proposes calen poques objeccions. La situació és dramàtica i, per a mi, trista. Trista per Veneçuela i per Cuba i també, pel model de governs populars que havien exportat a Amèrica Llatina i que, mal que bé, havien tornat l'esperança als desnonats del sistema econòmic.
No tinc clar si és millor que caiga el referent veneçolà, amb totes les imperfeccions, però també amb moltes virtuts. Crec que la satisfacció que deuen sentir als governs de Colòmbia i EEUU em fa a mi estar trist.
Publicar un comentario