La darrera novel.la de Francesc Bayarri
ha tingut una acollida espectacular. Està presentant-se arreu país, amb una
magnífica evolució quant a les vendes i, a més a més, està rebent crítiques
extraordinàriament laudatòries. Ferran Garcia-Oliver, per exemple, medievalista
reconegut, amic i col·lega a la Universitat de València, i darrer Premi Octubre
d’Assaig Joan Fuster, ha escrit que Francesc Bayarri “ha compost un fresc
magnífic de València dels darrers cinquanta anys. Aquests «dos rius paral·lels»
de biografia individual i marxa col·lectiva els traça d’una manera superba.
Ausades que s’ha esplaiat en les misèries d’uns éssers i d’una ciutat pintats
amb ben poca condescendència”.
També l’escriptor Josep Piera ha publicat
fa uns dies que “mai no s’havia escrit una novel.la valenciana que mostrara la
misèria civil i mental d’una època tan gràficament, tan eficaçment. Una
novel.la què, en la línia que va de Truman Capote a Philip Roth passant per
Albert Camús i una part de la narrativa centreeuropea del segle XX mostrara
sense subterfugis la societat valenciana. Ai, València! Mai no és tard, doncs,
per a llegir una novel.la brillant com aquesta, una aparaulada filmació en fosc
de la realitat viscuda”.
M’alegra llegir aquestes veus
autoritzades parlar així d’una obra que va impactar-me en llegir-la, tal i com vaig
exposar a Gandia, a la Llibreria Ambra, quan vaig acompanyar Francesc Bayarri a
presentar-la a la capital de la Safor. De les notes que vaig fer servir aquella
vesprada voldria rescatar ara algunes idees. Totes elles, clar, estan dictades
pel meu posicionament davant l’obra literària; una perspectiva que està
clarament influïda, òbviament, pel meu ofici d’historiador.
Dit això, no puc deixar d’apuntar ―tot i
que no siguen més que dues pinzellades― alguna cosa de la relació entra la
literatura i la història. Deixant de costat el problema del tractament de la
literatura com a font documental, n’hi ha algunes diferències substancials entre
el treball de l’historiador i el del novel·lista. Com treballa l’historiador? Doncs
amb bibliografia i amb documents, amb pretensió d’objectivitat, i delimitant
amb claredat la ratlla que separa la realitat de la ficció.
D’aquí deriva el que jo entenc que és
l’enveja de l’historiador envers l’escriptor; si més no, la meua. Per què
enveja? Doncs perquè l’escriptor s’inventa allò que li ve de gust i perquè, a
més a més, crea des del no res.
A parer de molts dels professionals que
conec, l’historiador no pot prescindir de la literatura [tampoc el novel·lista
pot oblidar-se de la història]. La literatura és important per a la
investigació de l’historiador, però singularment ho és per al docent. Posem
alguns exemples.
Com explicar la figura del cabdill
llatinoamericà sense recórrer a El
general no tiene quien le escriba, de García Márquez o com explicar les dictadures
del Carib i el gangsterisme d’Estat centreamericà i caribeny sense atendre a La fiesta del chivo, de Vargas Llosa.
Un parell d’exemples amb més detall. Què
diguem de la pobresa els historiadors? Com l’expliquem? Pobresa, indigència,
xifres, renda diària dels individus, ingesta calòrica, taules comparatives,
etc., etc. Ara bé, qui pot explicar com és la pobresa millor que Carme Riera en
Cap al cel obert? Ella ens transmet magistralment
com olora la pobresa, i amb eixa incursió ens introdueix en la vida real dels
éssers humans més desfavorits quan ―presentant un personatge― escriu: “Durant
tot el viatge l’havia dut entaferrat al nas, per intentar estalviar―se les
olors fastigoses de la ciutat, que, sense cap respecte pel seu olfacte
delicadíssim, envaïen el cotxe i l’anaven impregnant de ferums ofensives. No li
era fàcil destriar si el molestava més la pudor de cansalada estantissa, aigües
corruptes, pestilència excremental o la que procedia dels resclosits dels
cossos aixoplugats sota les voltes (...) Encara no havia pogut contrastar cap
d’aquelles sentors innobles amb essències de perfums ja que només s’havia topat
amb genteta insignificant, també pudent. Els posseïdors de bones olors no
solien sortir de matinada, si no era, com en el seu cas, per necessitats
urgents ineludibles”.
Un segon exemple. ¿Com expliquem la
tortura, eixe crim de lesa humanitat que horroritza quan s’explica als llibres
d’història com a una actuació deliberadament planificada pels règims que van practicar
el terrorisme d’Estat? Tanmateix, el fet de la tortura, la relació entre la
víctima i el seu botxí, no és cosa que expliquem els historiadors. És per això
que ens podem acostar a la significació de la tortura la lectura dels
testimoniatges arreplegats per les distintes Comissions de la Veritat constituïdes,
per exemple, a Amèrica Llatina. Tanmateix, la literatura de nou ens ajuda de
forma insuperable. Entenc que l’escriptor xilé Arturo Fontaine ―en La vida doble, quan integra sense
solució de continuïtat la veu de la torturada i la del seu torturador, passant
d’un registre estàndard a un registre
extremadament groller i de barriada del castellà― ens situa al bell mig de la sala on està torturant-se un ser humà
quan llegim: “Yo me desnudé en silencio obediente y hacía frío, un frío
húmedo de lugar encerrado. Y naiden sabe que estái aquí, ¿vai cachando,
conchaetumare? Yo tiritaba de frío y miedo hecha una perrita. Ya pu maraca meá,
no nos huevís, y me ataron y hasta cuándo jodís, puta pringá, y me ataron y me
pusieron de nuevo en la boca esa venda de tela gruesa y hedionda, y tú ya
cachai, pu chuchaetumare de qué se trata, ¿o sói caís del catre?, ¿querís que
te rompamos la raja con el culo de una botella quebrá?, y me afeitaron y me
toqueteaban hurgando, sin deseo, y más encima seca la pulguienta, y riéndose
con unas carcajadas duras y burlonas, tan remala pa la cacha que ha de ser esta
huesúa sin gusto a ná, que no dan ni ganas por lo puro murienta y mala pu que
es la hueona reculiá, y como quien le examina la dentadura a un caballo para
saber su edad. ¿Qué se te hicieron las tetas, maraca? Más carcajadas. ¿Y no era
ésta la que decían que estaba requeterrica, ricaepartirlaconluña, ah? Fue un
roce áspero, brusco y doloroso, como si me desgajara, fue una apropiación
agobiante a la que no opuse la menor resistencia. Después me llegó un golpe en
el estómago con la cacha de una pistola. Ya pu, mierdosa. Por lo menos te
gustará el aire, hija e puta. Me quedé sin aire mucho rato. Lo demás fue
atravesar un túnel de dolores rápidos, agudos, insoportables, una travesía
espantosa y oscura”.
Evidentment he llegit aquestes novel·les
citades amb els ulls de l’historiador que sóc. Pense que no puc deixar de
ser-ho quan llig una novel.la.
Això ha passat amb València sic transit. No he deixat de llegir-la com a professional
de la història, i és des d’aquesta posició que la meua opinió és que es tracta
d’una gran novel.la. Tal i com han escrit Garcia-Oliver o Piera, Juli Esteve,
el reconegut periodista, va escriure recentment que València sic transit és “una de les millors novel·les que s’han
escrit mai a casa nostra”, i va explicar que és: “un retrat esplèndid de la
València que hem conegut tots els nascuts al voltant del 1960, els que ja no
vam arribar a temps de ser antifranquistes, però que en els anys de la transició
ho volíem tot i ho volíem ara; els que vam callar el 23F; els que ens vam
adaptar als governs socialistes dels 80 i 90; els que durant el règim de
Zaplana i Camps vam ser executats a la plaça pública per dissidents o vam
aprendre a manejar l'spinaker del veler, conduíem Infinities, esnifàvem euros
guanyats amb la suor dels PAIs i llepàvem el sexe infecte del cap de recursos
humans; els que hem estimat fins l'extenuació o no hem sabut com fer-ho; els
que hem vist sacsejat cada budell en llegir als grans o escoltant Puccini o
Mahler; els que hem perseguit enfollidament l'excel·lència i també els que hem
fet l'haca per pura necessitat vital. Persones totes necessitades ara, quan
comencem a fer balanços vitals, que se'ns reconeguen tots els atenuants disponibles
i, si és menester, algun eximent”.
En el meu cas he llegit la novel.la com
un home no dels seixanta, sinó dels cinquanta [els 7 anys que em separen del
protagonista es noten en segons quins moments de la novel.la], que sí vaig
arribar a temps de militar en l’antifranquisme i que, a més a més, sóc
historiador.
València
sic transit és un gran relat en el que els qui tenim una edat podem
reconèixer la València dels seixanta; així com les dinàmiques familiars, les
amistats juvenils, la nova realitat sexual [menys turbulenta que la dels
setanta], la politització [més crítica i distanciada que la meua] i les
mansardes, també les mansardes.
Els que són més joves trobaran en València sic transit una via d’accés al
coneixement d’allò que va ser aquella època en la que el nostre país començava
a passar del blanc i negre a un país en color, tot i les limitacions.
És per això que ―tal i com vaig dir a
Gandia― recomane la novel.la amb entusiasme. Com a lector de novel·les i com a
professional de la història. No vull fer comparacions odioses, però allò que
hem dit en parlar de García Márquez, de Vargas Llosa, de Fontaine o de Carme
Riera també ho trobem a València sic
transit. De mostra un botó. Unes de les pàgines més reeixides són aquelles
en les que el protagonista i la seua parella passen la vesprada d’un dilluns
qualsevol al niu d’amor que tenen a la mansarda prop del Port. El problema va
ser que aquell dilluns era... el 23 de febrer de 1981.`
Bayarri ens obri un finestral ben gran a
un escenari, que no trobareu en cap llibre d’història, sobre com vam viure molts
de nosaltres aquella vesprada-nit en la que vam sentir l’amenaça tangible de
que podíem tornar a un passat que tot just pensàvem que acabàvem de deixar
arrere: “Resulta impossible que en la propera avinguda del Port no hi haja
trànsit. Ens dirigim cap allà amb l’angoixa creixent per la nostra decisió. Si
tampoc hi ha moviment a l’avinguda, la situació resultarà extrema. Com temíem,
tampoc allà es mou una fulla. Ni en sentit al port, ni en sentit al riu. Així
que decidim caminar cap al centre de la ciutat, tornarem caminant a casa, però
així no hi arribarem abans de tres quarts d’hora. Molt de tant en tant, un
vianant corre per la vorera contrària, o d’una cantonada emergeix algun
desconegut fantasmal que desapareix amb la mateixa rapidesa. Els semàfors van
canviant de color innecessàriament, i l’alarma antirobatori d’un cotxe es
queixa monòtonament en la rodalia. Ara hem copsat algunes ombres que ens
observen des de darrere de finestres fosques, les cortines corregudes.
Presentim haver-nos convertit en uns representants d’una espècie rara. Per
l’únic motiu de caminar en la nit pels carrers de sempre”.
No hay comentarios:
Publicar un comentario