Mariano Rajoy ha
eixit reforçat políticament després de les últimes eleccions, tant en l'àmbit
intern del seu partit com davant la societat espanyola. El consens és absolut
sobre aquest particular. Ningú ho discuteix.
Per tant, en
bona lògica democràtica, Mariano Rajoy és aquell a qui les urnes han designat
com a candidat preferent per a presidir el pròxim govern. No obstant això,
seguint amb la mateixa lògica impecable, no és menys cert que per a aconseguir
ser investit l'home necessita que la Cambra de diputats el recolze, ja siga en
primera o en segona votació. I això no va a ser fàcil.
El dirigent
conservador genera tant rebuig entre els votants de les altres forces
polítiques que ―en teoria― podrien pactar amb ell o, si més no, abstenir-se,
que aquells que decidisquen recolzar-lo hauran de carregar-se de raons per a
explicar als qui els van donar el seu vot que han col·laborat per activa o per
passiva, per acció o per omissió en la reelecció d'un home que representa el
pitjor la dreta espanyola i és el responsable de l’austericidi.
Rajoy és el cap
visible d'un partit, el Popular, que ha sigut qualificat en seu judicial com a organització criminal. Un partit en el
qual la corrupció és el resultat d'una concepció del poder que no distingeix
sinó que barreja allò públic amb allò privat, especialment en el camp de les
relacions entre les administracions i les empreses concessionàries d'aquestes.
Els negocis són els negocis, així que la idea que els diners públics poden anar
a les butxaques privades dels amics polítics és un axioma. També les arques del
partit han rebut recursos econòmics bastards per a mantenir greixada la
màquina. Les moltes caixes B existents, pràcticament en totes les seccions territorials
del partit, han permès sufragar campanyes electorals, fins i tot eludint els
límits de despesa permesos per la llei, reforçar els jornals de càrrecs
electes, comprar voluntats, construir o remodelar seus partidàries…, qualsevol
cosa que els haja beneficiat i que haja fet que la maquinària continuarà
funcionant.
Ara que la Unió
Europea estudia multar al Regne d'Espanya per l'incompliment del dèficit, es
recorda que el Govern Rajoy va decretar una rebaixa fiscal en vespres
electorals de 2015, amb un objectiu tan obscenament electoralista que només va
enganyar als desinformats. En aquest moment, quan arriba la factura, l'opinió
pública hauria de penalitzar a aquest partit i a aquest dirigent que ha actuat
i actua posant sempre per davant els seus interessos, els de el seu partit i
els de els seus amics polítics.
El ministre
Fernández Díaz, que ocupa la cartera
d'Interior, home de la major confiança de Rajoy, ha sigut i és el responsable
d'un dels capítols més censurables, vergonyosos i preocupants pel que fa a la
utilització dels recursos de l'Estat de manera infame. Una suposada policia patriòtica [una espècie de brigadilla amb alguns elements de la
cúpula policial al comandament] es dedicava a recaptar informació ―o a
inventar-la i filtrar-la a mitjans de comunicació afins― perjudicial per a
líders polítics contraris [especialment els independentistes catalans] o contra
altres partits [la persecució contra Podem ha sigut tan inquisitorial com
sustentada en bases falses i inventades, com ha deixat clar el Tribunal Suprem
fins a en cinc ocasions]. Fernández Díaz no va dimitir ni va ser cessat per
Rajoy quan es van fer públics els enregistraments de la conjura que el ministre
ordia amb el director de l'oficina antifrau de Catalunya, i segueix en el seu
lloc. Sembla que existeixen quatre hores més d'enregistraments de converses
sensibles que no se sap quant de joc poden donar. En qualsevol cas, Fernández
Díaz està ja inhabilitat per a seguir en el govern, en el cas que Rajoy
aconseguisca la investidura, i es parla de fer-ho ambaixador al Vaticà. Són les
formes de Rajoy, i repetirien el que ja es va fer amb Federico Trillo, a qui es
va enviar d'ambaixador a Londres: a un coreligionari carbonitzat se li premia amb una bona ambaixada. A uns
altres se'ls premia amb un bon càrrec en organismes internacionals, com s'ha
fet amb altres dos exministres: Ana Mato i José Manuel Soria.
Les formes de Rajoy, no obstant això,
brillen en tota la seua esplendor amb el maneig dels temps polítics. Entre
desembre de 2015 i juny de 2016, entre un procés electoral i l'altre, Rajoy es
va mimetitzar amb el terreny, quasi desaparegué, i ara vol fer el mateix. Ni fa
ni diu, ni puja ni baixa, ni entra ni ix. Ignora qualsevol tipus de
responsabilitat que li pertoca per l'important factor de ser el responsable del
partit més votat, i espera que els altres facen, diguen, proposen o, arribat el
cas, es coguen sols en la seua pròpia salsa.
Després del 26J,
Rajoy va afirmar que anava a parlar amb tots els partits, però no ho ha fet.
Ell i els seus lloctinents transmeten de forma tan pesada com a immoral que el
Partit Socialista ha de facilitar el seu suport per a la investidura. Només
utilitzen un argument: és la forma d'evitar unes terceres eleccions. Ni un
programa explícit de mínims, ni propostes d'acostament entre els programes de
govern amb altres partits als quals seduir, ni compromisos de revisió del marc
legal imposat pel rodillo del Partit
Popular durant la legislatura anterior [reforma laboral, reforma educativa,
l'anomenada Llei mordassa, etc., etc.], ni propostes d'acord per a atacar la
bretxa de desigualtat oberta per l’austericidi, ni reformes institucionals…
Res. Rajoy es limita a repetir diàriament que ell ha de ser el president. I els
altres han de recolzar-lo o abstenir-se. I no té res més que dir.
És una anomalia
democràtica aquest senyor. Caldria decidir si és una anormalitat o una
malformació, però el més rellevant és que ha sigut revalidat en les urnes fa
tan sols uns dies. I és això mateix el que constitueix un indicador de com de
baixa és la qualitat de la democràcia espanyola.
En el Regne Unit
s'ha fet públic l'Informe Chilcot, que ha deixat negre sobre blanc que la
invasió de l'Iraq no va respondre a l'amenaça de la tinença d'armes de
destrucció massiva, com van assegurar Bush, Blair i Aznar [que va ser qui va
designar Rajoy per a succeir-lo], sinó a la voluntat de servilisme a la Casa
Blanca per part dels dos mandataris europeus. Lluís Bassets li deia a Pepa
Bueno a la SER que Blair era el caniche de Bush i Ansar [com ho anomenava el
president nord-americà, incapaç de memoritzar el cognom Aznar] no va passar de
ser el caniche del caniche. Doncs bé, Aznar segueix sense disculpar-se, sense―
si més no― lamentar que aquella invasió haja tingut les terribles conseqüències
que cada dia constatem. La baixa qualitat de la democràcia espanyola permet
que, fins i tot, una canallada de Lesa
Humanitat, com va ser el suport del Govern Aznar a la invasió de l'Iraq [en
contra del 90 per cent de l'opinió pública espanyola] puga quedar impune.
Veurem què passa amb aquest assumpte quan es constituïsca el pròxim Parlament a
Madrid.
De moment, Rajoy
no té encara els vots necessaris. L'anomalia que representa hauria de ser
corregida. Fan falta llum, taquígrafs i voluntat política suficient com per a
jubilar políticament a Mariano Rajoy i a tot el que representa. Antonio
Gutiérrez ―antic dirigent de CCOO, exdiputat socialista i home amb seny―
proposava fa uns dies, i no és l'únic, un govern a tres bandes entre el PSOE,
Podem i Ciutadans. Cap dels tres pot votar per investir president a Rajoy [en
el cas dels de Rivera només al preu de desdir-se absolutament], així que si
Rajoy fracassa i no aconsegueix una majoria suficient, no haurien d'eludir la seua responsabilitat acceptant
unes noves eleccions, ni abstenint-se per a evitar-les. Es podria eliminar així
una anomalia, una anormalitat com Rajoy, al mateix temps que es millorava
l'indicador de la qualitat de la democràcia espanyola.
No hay comentarios:
Publicar un comentario