Luiz Inacio Lula
da Silva va exercir com a president del Brasil des de l’1 de gener de 2003 fina
a l’1 de gener de 2011, quan va ser succeït per Dilma Rousseff, una directa col·laboradora
seua. En juliol de 2003 vaig publicar un article [molt
optimista] sobre la nova conjuntura brasilera i pocs mesos després un altre
menys esperançador, tot i que mantenia un bon ànim. En ell afirmava: “És
prompte encara per a emetre valoracions contundents, però sembla que hi ha
massa inèrcies del passat i que la mudança do model no està,
malauradament, al girar la cantonada” [“Lula,
Allende i la revolució passiva a la brasilera”, L’Espill, 2003].
Ara han passat cinc
anys de l’eixida de Lula del Palau de Planalto. La seua successora acaba de ser
apartada del poder per votació del Senat i el propi expresident ha sigut
formal i greument acusat per la Justícia brasilera. Concretament, la
Fiscalia, mitjançant un auto de 149 pàgines diu què “Després d’assumir el càrrec
de President de la República, Lula va comandar un esquema delictiu de
desviament de recursos públics destinats a enriquir-se il·lícitament, amb l’objectiu
de perpetuar-se criminalment en el poder”.
L’auto de la fiscalia és
duríssim. De fet, afirma que a) Lula va mantindre’s en el poder mercè una
governabilitat assentada en bases criminals mitjançant la compra de suport polític;
b) va generar en favor del seu partit –el Partit dels Treballadors, PT- un
matalàs de recursos il·lícits per abastir futures campanyes electorals en el
context d’una perpetuació criminal en el poder; c) va disposar en el seu profit
de diners procedents de crims, propiciant un enriquiment il·lícit. Tots aquests
avantatges van estar lligats al desviament de recursos públics i al pagament de
suborns a agents públics i polítics, organitzacions partidàries i operadors
financers”. Terribles acusacions, certament.
Independentment de com
evolucione la causa judicial contra l’ex president, el ben cert és que llegir
el que vaig escriure fa tretze anys i comparar-lo amb el que ara sabem i està
confirmat respecte del volum de la corrupció governamental brasilera durant els
períodes de Lula i Dilma, incita a la frustració i la melancolia que són pròpies
de les expectatives de progrés decebudes sense anestèsia.
Malgrat que la proposta lul·lista de 2003 s’havia
volgut sintetitzar en un missatge seixanta-vuitista ("Paz e amor"),
darrere hi havia una proposta molt polisèmica, certament, però un poc més
tangible: la mudança do model. Una proposta de canviar el model [econòmic i social] que va aconseguir el suport de
més de cinquanta-dos milions de vots favorables a Lulinha.
A d’ells els havia escrit la seua Carta ao
Povo Brasileiro, en la que
sostenia que "serà
necessària una lúcida i judiciosa transició entre el que tenim avui i
allò que la societat reivindica. El que es va fer o es va deixar de fer en vuit
anys no serà compensat en vuit dies. El nou model no pot ser producte de
decisions unilaterals del govern, tal com ocorre avui, ni serà implantat per
decret, de mode voluntarista. Serà fruit d'una àmplia negociació nacional, que
ha de conduir a una autèntica aliança pel país, a un nou contracte social,
capaç d'assegurar creixement amb estabilitat".
La mudança va començar a fer-se tangible
des de la mateixa presa de possessió de Lula. Dues mesures van ser
especialment ressaltades: la de donar títols de propietat a milions d'habitants
de les faveles de tot Brasil i l'anunciada pel ministre d'educació
Cristovam Buarque: "Retribuirem als analfabets per dependre a
escriure". Buarque, a més, era molt explícit en referir-se al fenomen Lula,
al lul·lisme, quan declarava "Crec que encara no tenim un rumb
ideològic clar. No sabem encara bé que és l'anomenat lul·lisme". El
ministre d’educació demanava ajuda a la Universitat [El País, 16.01.2003].
Doncs bé, aquesta, com reclamava Buarque, aviat va
començar a intervindre en el debat. Luiz Werneck Vianna, reconegut professor de
l'Instituto Universitario de Pesquisas do Rio de Janeiro (IUPERJ), escriuria
un article titulat significativament "O que mudou", i afirmava
que estava en curs una revoluçao silenciosa, en la que "tot ha
canviat, perquè les nostres institucions sorgeixen ara com a llocs de confiança
per a la realització dels canvis que la societat ha decidit mamprendre" [Folha de Sao Paulo, 10.02.2003]. Werneck
havia représ el concepte gramscià de revolució passiva, una revolució
sense revolució, i l'utilitzava en la seua anàlisi del que estava passant a
Brasil.
Convençut que la revolució en aquests temps de
mundialització i de canvis radicals en els patrons productius no pot ser una
revolució de ruptura, sinó que ha de ser necessàriament passiva, el problema
resideix en qui dirigeix els canvis perquè aquests tinguen una direcció
i un sentit positius per a la majoria. El gran desafiament és que siguen les
forces del canvi, les de la mudança, les que dirigisquen el procés en
termes dels actors polítics, dels programes de govern, dels canvis socials i
econòmics.
Lula, afirmava el professor, podria ser el director del
procés de revolució passiva que es movia
cap al davant no tant com a reacció als moviments socials sinó per a
consolidar-los i, a més, per a reforçar encara més la senda de la
democratització progressiva del país.
Certament el nou president del Brasil enfrontava
el que no pot sinó qualificar-se com un desafiament històric. Un repte que Lula
va expressar sense un gram de retòrica quan va xifrar el seu èxit de govern en
la consecució que els brasilers, tots els brasilers, feren tres menjades al dia
al final de la primera legislatura. El diari El País, explícit, titulava
a les poques hores del primer Consell de Ministres presidit per Luiz Inácio da
Silva: "44 milions de famolencs esperen a Lula. La lluita contra la
pobresa en un país de recursos és el gran repte del nou govern brasiler" [El País, 05.01.2003].
La visió que teníem en 2003 era de gran expectació
en la mesura que pensàvem que si aquella revolució passiva a la brasilera
posava en marxa profundes reformes socials finançades des del creixement amb
estabilitat, que era el contingut del que Lula anomenava nou contracte social, això sí que resultaria democràticament
revolucionari. I podria ser-ho no sols per al Brasil, sinó, com a referència,
per a els altres països de l’àrea. L'experiència brasilera podria ser una
proposta tangible perquè a Amèrica Llatina es començara a veure la llum al
final del llarguíssim túnel de la desigualtat.
L’eufòria tanmateix va durar poc i, aviat, en la
mesura que es prenien mesures des del nou govern, les crítiques començaren a
fer-se explícites. Des de la Universitat, com demanava Cristovam Buarque, també
començaren a arribar censures de gran calat envers el govern trabalhista.
Boris Fausto, prestigiós historiador i professor del Departament de Ciència
Política de la Universidade de São Paulo va escriure que no era per a ell
sorpresa que els nous governants hagueren assumit amb convicció la ruta del
capitalisme, però si que havia estat una novetat que més que fer-ho des d'una
orientació socialdemòcrata ho hagueren fet des del model nord-americà. Fausto acusava
el govern de Lula d'haver fet servir "les fanfàrries de Fome Zero
com un hàbil contrafoc anticipat de les queixes populistes o d'esquerra quant
al rumbs de la política econòmica" [Folha
de Sao Paulo, 19.10.2003].
Luiz Werneck Vianna, qui en febrer de 2003 parlava
de la revolució passiva que estava
produint-se a Brasil, en entrevista concedida al mateix diari en octubre, se'ns
rebel·lava amb un gran pessimisme. El mateix títol de l'entrevista ja era
contundent: "O PT é quase um partido liberal". Werneck advertia
un canvi de rumb molt profund en, per exemple, les qüestions de Medi ambient, però
és què, a més a més, explicava que l'Estat havia perdut presència com "o
grande tomador de decisoēs em matéria econômica", en benefici del
mercat. A més a més el professor encenia dues alarmes de la màxima importància.
La primera era que l'únic partit [el PT] identificat amb una idea de canvi [mudança]
havia estat dominat pel conservadurisme, per la inèrcia. I afegia: "Sera
uma herança muito complicada de se administrar". La segona, potser
encara més perillosa: el PT i Lula estaven desviant-se de la ruta que havien
promés, i això era perillosíssim perquè la societat havia cregut que la
política podia canviar el país. I la política estava diguent-li a la societat
que no era capaç de fer-ho. Si això es confirmava –concloïa Werneck-, seria la
pitjor pedagogia per als brasilers, ja que provocaria la pèrdua de credibilitat
en les institucions democràtiques, i Sem democracia, as mudanças são
impossiveis" [Folha de Sao Paulo,
19.10.2003].
Escrivia jo en 2003, en sintonia amb allò exposat
més amunt, que eixe fracàs de
la política tindria efectes terribles no sols sobre Brasil, sinó sobre
tota l'Amèrica Llatina, si més no. És una llei universal de la política: la
distància entre les expectatives generades i els resultats finals de la gestió
dels líders i partits que les han provocat ha tingut sempre resultats terriblement
perversos per als qui havien confiat en la possibilitat de veure acomplides les
seues aspiracions de millora.
Malgrat tot, a pilota passada podem dir que l’eufòria
econòmica [la bombolla, podem dir ara] que es va viure en Brasil durant els
governs de Lula va amagar la realitat de les
debilitats del gegant brasiler. Una d’elles, immensa, era i és la corrupció.
Ara les acusacions judicials envers el gran líder, la destitució de la
presidenta Rousseff en fer-se efectiu el seu impeachment, i especialment els diversos i espectaculars casos de
corrupció que han afectat els darrers governs brasilers [des del mensalão en 2005 a Petrobras recentment]
han sacsejat la ciutadania brasilera, polaritzant-la entre dues posicions a
favor i en contra del PT, de Rousseff i de Lula.
Des de la direcció del PT s’ha arribat a dir que s’ha
produït a Brasil un colp [d’Estat] de nou tipus. Com
ha explicat el professor de la UNESP Alberto Aggio, la tesi del petisme és que les classes dominants,
recolzades per uns mitjans de comunicació monopolistes i les classes mitjanes
reaccionàries van perpetrar un colp d’Estat mitjançant accions de comunicació,
jurídiques i parlamentàries. Un conjunt d’elements que conformarien el
dispositiu del “golpe de novo tipo”. El
mateix Aggio argumenta tant quant a la manca de solvència de la tesi com adverteix
del seu perill, en la mesura que pot conduir a una part de l’esquerra a la relativització
de la democràcia, suposadament indefensa davant els seus agressors [en aquest
cas eixa conspiració, la dels colpistes, que ha fet fora Dilma i que ara acusa
Lula], la qual cosa pot induir a concloure que eixa democràcia ha de ser substituïda
per un règim també de “novo tipo”, a
la imatge d’altres experiències llatinoamericanes recents.
El problema central, tanmateix, no és sinó la incapacitat
demostrada pels actors polítics de reduir la immensa desigualtat social que
pateix Brasil, més enllà de practicar una política de beneficència que tot i
que genera fidelitat partidària, sols es pot mantindré en èpoques de forta bonança
econòmica. Aquesta manca de solvència està unida a una corrupció de dimensions
apocalíptiques que ara per ara ha arribat –presumptament- a afectar a aquell
que en 2003 va obrir l’esperança de realitzar un nou contracte social entre els brasilers, una mudança do model, per tal de reduir de
forma efectiva i sostenible eixa desigualtat extrema que pateix el país. És terrible com s’han fet miquetes les
esperances de 2003, tot i que caldrà continuar atents a l’evolució del procés
que està generant ja frustració i melancolia per a l’esquerra política, tant
brasilera com internacional.
No hay comentarios:
Publicar un comentario