Uns diuen que la frase és
d'Èsquil, el dramaturg grec que va lluitar amb gran valor en la Batalla de
Marató. Uns altres que és d'Emiliano Zapata. Alguns han afirmat, erròniament,
que va ser el Che Guevara qui la va
pronunciar. A Espanya, molt abans que l'argentí, durant la guerra civil,
Dolores Ibárruri l'havia popularitzat, i a ella se li ha atribuït des de
llavors: “Més val morir dempeus que viure de genolls”.
La sentència era, -i és, perquè
conserva la seua validesa-, una crida a lluitar per la llibertat, a oposar-se a
la tirania, a derrotar a els qui vulguen imposar la dictadura. En última
instància, la consigna era, -i segueix sent-, una apel·lació a la pròpia
dignitat, a no acceptar el que ens vulguen imposar, siga qui siga, quan amb
l'acceptació d'eixa imposició es danye la nostra honra, la nostra autoestima.
En síntesi, es tracta d'un imperatiu categòric que ens exhorta a viure amb la
dignitat estalvia.
I aquest és un combat que lliurem
al llarg de la nostra existència. I ningú pot obligar-nos a flaquejar en la
fase última. És necessari mantenir la capacitat de lluita fins al final, fins al
darrer moment.
Ara, fonamentalment en les
societats desenvolupades, els mitjans tècnics i farmacològics són molts i
variats, amb el que eixe final, aquesta última etapa, pot diferir-se,
allargar-se, quasi eternitzar-se, sense cap altre objectiu que mantenir-nos amb
vida o, dit amb major propietat, conservar-nos administrativament vius. L’acarnissament
terapèutic que pot exercir-se sobre nosaltres és una de les possibilitats que
hem de contemplar en pensar en la fase final de la nostra vida. En aquest afany
previsor, hem de pensar en la possibilitat que se'ns neguen unes cures
pal·liatives que ens estalvien el dolor i el sofriment. Un patiment que no
tindria una altra fi que mantenir-nos clínicament vius, ja que no hi hauria
recuperació possible d'una qualitat de vida raonable.
Aquesta fase final pot ser un
infern. Pot ser-ho para nosaltres i per als nostres pròxims. Podem patir fora
mida i, a més, fer patir a els qui ens estimen. La lluita per viure, el combat
contra la malaltia, el desig de perllongar la vida té sentit quan la victòria
és possible, quan vèncer significa viure amb decoro. Viure amb un mateix i amb
els altres, amb els qui ens estimen, amb el cap alçat, sense patir la
humiliació de l'extrema dependència.
És per això que som milers els partidaris
ferms de l'eutanàsia, entesa com l'acció de provocar la mort a un malalt
incurable per a evitar-li majors sofriments físics i psíquics. L'eutanàsia és
il·legal a Espanya, però creix el nombre dels ciutadans que estem obstinats que
es legisle adequadament sobre ella. En aquest procés, no obstant això, exigim
la generalització completa i absoluta de la dispensació de cures pal.liatives;
és a dir, de la universalització d'un procediment que, segons descriu
l'Organització Mèdica Col.legial (OMC), s'utilitza quan el malalt es troba en
els seus últims dies o hores de vida per a alleujar un sofriment intens. Aquest
procediment, afegeix l'OMC, ha de ser tan continu i tan profund com siga
necessari per a alleujar aquest sofriment.
És un dret que, lamentablement,
ens veiem obligats a exigir perquè a Espanya gran part de la població segueix
sense poder accedir a ell. Segons el president de la Comissió Central de
Deontologia de l'OMC, almenys la meitat dels malalts avançats o terminals no té
disponible un servei de cures pal·liatives que li preste una atenció adequada,
i aquests ciutadans agonitzen durant dies o setmanes patint grans dolors físics
i psíquics.
Sembla mentida que avançada la
segona dècada del segle XXI estiguem com estem. Però, així són les coses. Per
això és necessari que aquelles persones sensibles a aquesta realitat recolzen
les accions tendents a revertir completament aquesta situació. Per a fer-ho va
sorgir fa trenta anys –que en aquests dies, per cert, es commemoren-, l'Associació Federal Dret a Morir Dignament
(DMD). El seu president, el doctor Luis Montes declarava recentment a la
premsa “El ciutadà no és lliure de
decidir la seua mort i l'Estat ha de tutelar perquè visca el màxim possible
encara que estiga patint”.
Luis Montes opina que les cures
pal·liatives segueixen sense arribar a la majoria de ciutadans per qüestions
purament ideològiques, que impedeixen el seu desenvolupament: “La majoria de
les cures pal.liatives d'aquest país estan en mans d'organitzacions confessionals
sense ànim de lucre –entrecometes, perquè és l'Església Catòlica– on no es dóna
el mitjà i el ferment per a un exercici lliure per part dels ciutadans del seu
dret a acabar amb el sofriment. Hi ha ací un conflicte greu que se sol resoldre
molt malament. Depèn del servei, de la sensibilitat del metge i del seu
atreviment, actuar conforme a les bones pràctiques mèdiques i dormir al malalt
perquè el seu trànsit al Més enllà, bé, al no-res, siga el més pacífic
possible”.
Espanya, doncs, resulta un
evidència, necessita una nova llei que garantisca una mort digna a tots els
ciutadans.
Fernando Pedrós, periodista,
filòsof i membre de DMD, escrivia recentment una carta a oberta al nou líder
del Partit Socialista. Com que aquest ha parlat d'avançar cap a una democràcia radical, Pedrós li preguntava
si l'eutanàsia tindrà el seu reconeixement en ella. Si se li permetrà al
ciutadà exercir la seua autonomia i se li reconeixerà el dret d'eixida de la pròpia vida. Li recordava igualment a Pedro
Sánchez que Zapatero va prometre una llei reguladora de l'eutanàsia i el
suïcidi assistit que no es va materialitzar. Segons el líder socialista no hi
havia a Espanya una vertadera demanda social. El filòsof Salvador Paníker,
president d'honor de DMD, li va respondre en aquells dies que el poble estava
madur, però no així els polítics.
Segons el Centre d'Investigacions
Sociològiques (CIS), [en el seu Estudi 2.803, de maig-juny de 2009, sobre
Atenció a Pacients amb malalties en fase terminal], el 83.3 per cent dels
ciutadans estava Totalment d'acord a
facilitar al pacient tots els calmants necessaris per a controlar el dolor [a
més, el 13.1 per cent Bastant d'acord].
Paral.lelament, el 58.5 per cent estava Gens
d'acord a perllongar artificialment la vida quan no existisca esperança de
curació [Poc d'acord el 22.7].
És evident, doncs, que n’hi ha,
si més no, una demanda social de les
cures pal.liatives, i és àmpliament majoritària. En el camí, doncs, cap a la
consecució del dret a l'eutanàsia, que no és una altra cosa que el dret a
disposar de la pròpia vida quan l'individu considera que la qualitat d'aquesta
no li permet gaudir-la sense menyscabar la pròpia dignitat, és necessari universalitzar
les cures pal.liatives. Ningú ha de morir en el nostre país patint terribles
sofriments físics i psíquics. La dignitat no ha de perdre's mai. Tampoc en el
tram final de la nostra existència. Cal morir dempeus.
1 comentario:
Aclaparadora l'argumentació, Joan, algun partit s'ha compromés a portar-la endavant, una llei com la que dius.
Publicar un comentario