Encara no fa un mes el catedràtic
d'estètica i escriptor Félix de Azúa va publicar un sorprenent article en el
diari El País sota el títol Un partit de professors. Arrancant del
debat obert per la suposada incompatibilitat entre el vincle d’Íñigo Errejón
amb la Universitat de Màlaga i el seu activisme al capdavant del partit Podem,
Azúa afirmava que la Universitat [pública] espanyola està tan corrompuda com
les finances, els partits o els sindicats, resultant ser una de les
institucions més corruptes del conjunt institucional espanyol. D'aquesta xacra
es derivaria, −sempre segons Azúa−, que l'ensenyament universitari espanyola és
el pitjor d'Europa, cosa que es comprova any rere any “amb gran joia dels
partits polítics” [sic].
El text del professor Azúa, que
començava sent un atac a Podemos per
a convertir-se de seguida en foc d'artilleria pesada contra la Universitat en
el seu conjunt, va despertar simpaties i
molts aplaudiments entre aquells que sempre s'apunten a la crítica contra tot i
contra tots menys contra allò seu. No tinc notícia que algú s'haja preguntat
com Félix de Azúa ha pogut resistir vivint trenta anys en semblant femer, però
sí he llegit bastants articles i reportatges periodístics que van vindre, sembla,
motivats per la seua columna. Lògicament, uns m'han semblat més encertats que
uns altres, però entenc que la gran majoria s'apunten a posar el dit en les
nafres universitàries i ningú té interès a destacar les bondats.
És fàcil atacar a la universitat,
que té tants punts vulnerables. És massa fàcil. Ara bé, desacreditar-la com fan
Azúa i uns altres amb mitges veritats i amb tant de menyspreu resulta impropi
en persones a les quals se'ls suposa una intel.ligència desenvolupada. Clar que
hi ha problemes en la universitat, faltaria més. I greus. Però cansa el discurs
sobre l'endogàmia, tant més quan de forma incomprensible per a qui la coneix
des de dins, es pontifica des d'una posició arcangèlica i suposadament
virginal, a més d’ahistòrica i descontextualitzada. No tenim, per exemple, la
mobilitat de [algunes de] les universitats nord-americanes [que no totes són
Harward o Yale], es diu. Doncs sí, és cert, però quines són les diferències
quant a la mobilitat territorial i laboral entre la societat nord-americana i
l'espanyola?
Malgrat tot, −tornant al text
d’Azúa− no podem fer com que no l’hem llegit. Per descomptat que devem parlar
de la corrupció que puga haver-hi en la Universitat, igual o més encara de la
que puga haver-hi en la política, en la judicatura, en les finances o en el món
empresarial. Hi haurà fiscals i defensors, per descomptat. Servidor, pel que fa
al sistema universitari s'apunta al grup dels segons. En el moment processal
oportú, que no és aquest, demanaré que s'aporten dades objectives que permeten
comparar la universitat pública dels primers anys vuitanta amb la de 2010, per
exemple. Balanç del resultat obtingut per cada euro invertit en la Universitat,
nombre de matriculats i titulats, cost per alumne, producció científica,
transferència de resultats d'investigació, patents, publicacions acadèmiques
internacionals, beques externes aconseguides per postgraduats, projectes
d'investigació amb finançament internacional, projectes europeus
plurinacionals, participació en grans consorcis internacionals, taxes
d’inserció laboral dels graduats respecte dels no formats, recepció
d'estudiants estrangers de grau i postgrau, etcètera, etcètera.
No és el moment de les xifres,
però sí potser el de reparar que, ara, que estem com estem, aquesta universitat
que alguns jutgen tan ineficient (?), tan endogàmica (?), tan corrupta (?),
està exportant graduats i doctors al mercat laboral de països que inverteixen
en educació el doble i més del percentatge del PIB que inverteix Espanya. I
també està enviant fonamentalment doctors a països que estan invertint a marxes
forçades per a millorar els seus sistemes universitaris. Estem exportant gent
ben formada que no vol anar-se’n i que segurament no tornarà. Més enllà dels esquinçaments
personals i familiars, que pèssim negoci per al país.
Uns anys més amb Rajoy, Wert i
companyia al capdavant del govern i ja ens lamentarem d'haver tornat a una
universitat com la de finals dels anys setanta. Reduint la inversió en
l'educació pública i amb una taxa de reposició del deu per cent, que tanca la
possibilitat de renovar el capital humà, veurem si aquests i altres personatges
continuen lamentant-se que no hi haja cap universitat espanyola entre les cent
primeres del Rànquing de Xangai.
És imprescindible, no obstant això,
que siguem capaços d'obrir un debat ampli sobre la Universitat i sobre el paper
que ha de jugar en el desenvolupament (no solament econòmic) del país, de com engreixar
les relacions amb els sectors productius d'excel·lència, de com contribuir a
crear-ne d’altres, de calcular quant costaria mantindre-la i d'establir unes
noves regles de joc, d'esmenar disfuncions i de bandejar corporativismes
perversos. Haurà d'aclarir el paper que juguen les universitats privades,
subvencionades de forma tan escandalosa com a efectiva amb recursos públics, i
enriquint-se com a empreses parasitàries de la Universitat pública.
S'ha pogut llegir aquests dies
que els professors [endropits, parapetats en les nostres canongies] no parlem,
no diem ni pruna sobre l'Acadèmia. Però si parlem i no ho fem seguint aquest
corrent de desprestigi, és que som part de la corruptela acadèmica que tot ho
contamina.
Com que ningú discuteix en els
campus el paper de la Universitat i dels professors? Doncs clar que es
discuteix i se sap que cal reformar la Universitat, com la Constitució, com a
tantes altres coses. És que si no es reforma, si no es reinventa, morirà o,
pitjor, vegetarà. Ningú des de la Universitat vol això. Tenim els nostres
cigrons negres, com molts altres col.lectius professionals, però entenc que és
necessari insistir no solament en les ombres, sinó també en les llums. Almenys
ho farem els qui desitgem actuar com a defensors del nostre sistema
universitari públic. Ho farem aquells que estem convençuts que el nostre treball
com a universitaris ha de ser socialment efectiu; que del nostre esforç s'han
de derivar beneficis tangibles per a la societat de la qual som part, que és la
que ens paga cada mes.
Per descomptat que cal ser autocrítics.
Funcionem amb diners públics, i per tant no hi ha excusa per a res que no siga
transparència en la gestió dels recursos i en els resultats [mesurats no
solament en paràmetres acadèmics] que evidencien l'eficàcia social de la
Universitat.
El debat sobre quina universitat
tenim i quina universitat necessitem és imprescindible. Cada participant en ell
dirà el que millor considere, però seria un molt mal començament arrancar de
textos com el reiteradament citat de Félix de Azúa, un catedràtic d'Estètica
que, malgrat tot, ha sobreviscut tres dècades [segons conta] entre corruptes i
incompetents encastellats en els seus feus i envoltats de vassalls.
No hay comentarios:
Publicar un comentario