En la dècada
dels seixanta del segle passat, milers i milers d'escolars de l'Espanya
franquista estudiarem els primers cursos amb l'Enciclopèdia Álvarez.
L'Enciclopèdia de Tercer Grau –Intuïtiva,
Sintètica, Pràctica- (sic), amb la qual vaig fer el curs d'Ingrés al
Batxillerat, constava amb el Res Obsta
del Canonge Penitenciari Censor i amb el Pot
Imprimir-se de l'Arquebisbe, i en les seues pàgines vaig aprendre el que
vaig poder d'aritmètica, geometria, llengua espanyola, geografia, ciències de
la naturalesa i història (?) d'Espanya. A més, el llibre incloïa unes pàgines
dedicades a la Formació Polític-Social (adoctrinament falangista bàsic), i unes
altres que anomenava Història Sagrada. Aquesta última part combinava la
narrativa mitològica catòlica amb la catequesis integrista, pròpia del
nacional-catolicisme imperant en aquella dictadura eterna amb la qual ens van
castigar el general Franco i els seus sequaços.
Encara recorde
a aquell mestre, don Juan, que era bona gent, i que ens prenia la lliçó de les
diferents matèries posats en fila, un xiquet darrere l'altre, ordenats del
primer a l'últim del grup. Quan fallaves una pregunta, si el següent
l'encertava, ocupava el teu lloc; i si et descuraves podies veure't en el furgó
de cua de la classe. Eren els temps de la divisió explícita entre els listos i el pelotón de los torpes. Entre tots dos grups, la majoria pugnàvem
per surar, en la zona temperada de la filera.
Per pura
supervivència vaig haver de memoritzar que el concili de Trento, en 1545, “fue una gran reunión de príncipes de la
Iglesia que condenó el protestantismo y fijó lo que habíamos de creer”.
Així, tal qual. Això semblava normal a un xiquet de nou anys al que
l'Enciclopèdia i don Juan li deien que Espanya era la nació mariana per
excel·lència, “es decir la nación que más
ama y venera a la Virgen”. No era difícil d'acceptar tampoc que la creació
del món havia sigut “un acto libre del poder
divino, en virtud del cual Dios lo sacó de la nada”. Per si alguna reticència
podíem albergar els qui procedíem de famílies sense fervor religiós,
l'Enciclopèdia Álvarez era molt contundent: “Entre los descubrimientos que la ciencia ha hecho sobre el origen del
mundo y el relato de Moisés en el Génesis, existe un paralelismo que revela
claramente la inspiración que Moisés tuvo”. Amb un subtil aclariment, això
sí: “Los días [de la Creació] de los que nos habla Moisés debemos
interpretarlos como larguísimos períodos de tiempo, pues si Moisés empleó la
palabra ‘días’ fue solamente para que lo entendieran mejor”.
Han fet falta
cinquanta anys perquè un ministre, José Ignacio Wert, del govern de Mariano
Rajoy, impose una assignatura semblant de Religió [que ja no és ni tan sols
Història Sagrada], al dictat d'una Conferència Episcopal que evidencia enyorar
la potestat de fixar allò que els xiquets
han de creure, a la forma i manera del Concili de Trento. Clar que en
aquests temps, −no és cosa menor−, aquesta assignatura solament la cursaran
aquells xicots els pares dels quals la preferisquen abans que una altra: Valors Socials i Cívics. Aquesta llibertat d'elecció no estalvia el
fet aberrant, pervers, que les famílies catòliques hauran d'optar entre
ambdues, hauran de decidir si prefereixen que els seus fills estudien una ètica
confessional o una ètica cívica i democràtica.
Juan José
Tamayo, el reconegut teòleg, ha denunciat com a inacceptable que una
assignatura anomenada Religió Catòlica s'haja convertit en una matèria
avaluable en un Estat constitucionalment no confessional, tant i més pels propis
continguts d'aquesta assignatura.
Aquests són −ha escrit− “íntegrament catequètics amb tendència al
fonamentalisme [i el] pensament que es transmet en la matèria és androcèntric;
el llenguatge, patriarcal; la concepció del cristianisme, mítica; el
plantejament de la fe, dogmàtic; l'exposició, anacrònica”. El teòleg ha
subratllat que amb el temari dictat pels bisbes “la catequesis torna a l'escola
i ho fa amb els tons masclistes dels temps més rancis del
nacional-catolicisme”.
És força o
debilitat el que acaben d'evidenciar els bisbes? Pense que és clarament feblesa,
esgotament. Els seminaris estan buits des de fa anys, el casament civil és
majoritari, el divorci està normalitzat, els matrimonis entre parelles del
mateix sexe creixen, el govern no s'ha atrevit a derogar la Llei de terminis de
l'avortament, les expressions de religiositat tenen més de ritu social que de
pràctiques de fe i, fins i tot, l'ampli calendari festiu religiós ha incorporat
forts components pagans explícits que fan ombra als propis ritus.
La jerarquia
de l'Església espanyola enyora els anys de la dictadura, quan manava i era
obeïda, i segueix sense voler adaptar-se al món d'avui. No vol saber res de
problemes tan centrals en una societat desenvolupada com l'avortament o
l'eutanàsia, i no vol acceptar que ja no és l'única confessió religiosa sobre
el terreny. Prefereix refugiar-se en els dogmes abans que a comprometre's
amb una formació integral dels joves,
que han d'afrontar els reptes d'una societat lliure i democràtica. Les seues
eminències reverendíssimes no obrin la boca davant els estralls de la crisi, res
diuen de les famílies expulsades de les seues cases pels bancs, callen sobre
les famílies amb tots els seus membres sense ocupació mentre els seues més alts
prelats gasten a mans plenes en luxes i desvaris. Clamen a crits pels embrions,
però no mouen un múscul pels xiquets desnodrits. No manifesten ni caritat
cristiana per les dones que pateixen la violència de gènere, mentre veneren la
maternitat immaculada de María. Callen i intenten ocultar la pederàstia entre
els seus, ignorant tanta sordidesa com coneixem diàriament. Estan cecs i sords
davant els problemes reals d'una societat per la qual no se senten
interpel·lats, i es mostren altius i distants davant les denúncies dels seus
profits, els seus privilegis i les seues perversions.
Com les seues
esglésies estan cada vegada més buides, com cada vegada administren menys
sagraments, com la catequesis compta cada vegada amb menys assistents, han
decidit –amb l'inestimable col·laboracionisme còmplice d'un govern que cerca
consol en els seus sectors més reaccionaris− portar el catecisme a l'escola. Si
els xiquets no van voluntàriament a la catequesis a adoctrinar-se, cal portar
l'adoctrinament als xiquets a l'escola, que d'allí no poden fugir. Al final,
aquests prínceps de l'Església del segle XXI l'única cosa que voldrien seria
tornar al segle XVI. Així podrien fixar-nos a tots “el que havíem de creure”. Però no poden, i ací està la prova
inequívoca de la seua fràgil debilitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario