Foto de Yamil Lage. |
Cuba forma part de l'imaginari de la
justícia social des del triomf de la revolució en 1959, en plena Guerra Freda.
Contra tot pronòstic, el país del Carib s'ha mantingut per a molts en eixe
estadi més pròxim a la ficció que a la realitat per dues raons: la primera
i potser la més important és que durant dècades els Estats Units d'Amèrica han
sigut incapaces de resoldre un problema que, des de la caiguda de la URSS, era
exclusivament d'ordre intern en la mesura que la política cap a Cuba influïa de
forma determinant en l'estat de La Florida; la segona, també rellevant, és que
el règim castrista, a més de ser menystingut per Washington, ha sigut capaç de convèncer a
molts que era el que diu ser i no el que realment és.
Els Estats Units
subordinen la seua política exterior als seus estrictes interessos nacionals,
com fan tots els països, però el seu proverbial pragmatisme unit a la seua no
menys habitual arrogància fa que les contradiccions entre els principis teòrics
i la realitat de la seua posada en pràctica resulten amb freqüència feridores
per als altres països. En bona mesura,
Washington sempre ha practicat aquella vella doctrina de Franklin D. Roosevelt quan es referia a un
gánster d'Estat nicaragüenc dient
"Tal vegada Somoza siga un fill de puta, però és el nostre fill de
puta". Després van venir més: des de Franco, Salazar o els coronels
grecs, a Pinochet, Videla, Stroessner i molts altres.
En la seua recent visita a Cuba, el
president Obama ha sigut molt pragmàtic també. No va moure un múscul quan Raúl
Castro va dir que en el seu país no hi ha presos polítics. Ni quan va sostenir
que a tot el món es violen els drets humans. Obama va haver de pensar en les
seues contradiccions: no ha pogut complir −i està finalitzant el seu mandat− la
seua promesa de tancar la ignominiosa presó instal·lada a Guantánamo. A
més, en la seua lluita contra el terrorisme yihadista, manté la condició
d'aliat a un país com Aràbia Saudita, una teocràcia medieval que alimenta,
literalment, el fanatisme integrista islàmic en el món. Parlar dels drets
humans en aquest país amic dels EUA és simplement aberrant. Açò per no parlar
de Xina, aquell immens país en el qual els DDHH es violen de forma massiva
diàriament, però totes les democràcies occidentals fan com que no ho veuen.
A aquest tipus de contradiccions s'acullen
aquells que consideren que la doctrina dels drets humans és poc més que un
invent dels països centrals del capitalisme per a atacar i doblegar la
suposadament inviolable sobirania dels altres estats.
S'utilitzen,
doncs, de manera interessada els incompliments, les contradiccions o les
violacions que es poden cometre en les democràcies occidentals per a negar la
validesa dels principis sancionats per les Nacions Unides en 1948. ¿Quina autoritat moral poden invocar els
estats de la Unió Europea quant a la necessària preeminència dels drets humans
a la vista del tancament de fronteres de la Unió als refugiats sirians,
iraquians o afganesos que s'amunteguen en Lesbos, després de travessar l’Egeu
des de Turquia?
Hauríem de, no obstant això, separar-nos
dels arbres per a poder veure el bosc. Aquestes argúcies, aquestes bastes tergiversacions
són pròpies dels Estats, i no hauríem de ser acceptades pels ciutadans que
defensen la llibertat, la igualtat i la solidaritat com a valors inviolables de
qualsevol ésser humà.
És a dir, que als Estats Units d'Amèrica o
en la Unió Europea es vulneren els drets humans bàsics no converteix en
acceptable el que es fa a Aràbia Saudita, Corea del Nord, Xina, Israel, Iran o
Cuba. Tota violació és denunciable i sancionable, independentment d'on es
produïsca, així que no ha d'atendre's exclusivament a les possibles violacions,
sinó també a l'existència o no de mecanismes efectius de denúncia i reparació d'aquestes.
Quan Raúl Castro
respon a un periodista nord-americà que li done una llista de presos polítics
per a alliberar-los immediatament està fent gala d'un nivell de cinisme al que
només poden accedir els que porten dècades practicant-lo. Però és que, a més, el president cubà nega la categoria de pres
polític a aquells que per a ell no són més que mercenaris al servei de
l'imperialisme. És a dir, són l'enemic interior de la Revolució. I a eixe enemic
interior no hi ha més que localitzar-ho i neutralitzar-ho.
En l'Espanya de Franco els opositors al
règim no eren tals, eren agents al servei de Moscou. En les dictadures
llatinoamericanes participants en l'Operatiu Còndor es va lliurar el que els
militars van definir com a guerra bruta,
ja que els enemics [interiors] eren agents al servei de la URSS o de Cuba.
Eren combatents que no vestien uniforme, ni atacaven com s'ensenyava en les
acadèmies militars. Estaven infiltrats en tots els plànols de la societat, i el
seu objectiu no era sinó substituir la civilització cristiana i el lliure
mercat per l'ateisme materialista i l'abolició de la propietat privada. Per això,
com a enemics de la Pàtria havien de ser aniquilats, la qual cosa incloïa la
persecució, detenció, tortura, mort i, si era el cas, desaparició.
És des d'una concepció semblant −heretada
de la Guerra Freda i que la gerontocràcia cubana es nega a abandonar− des de la
que Raúl Castro nega el que nega.
No obstant això,
com ocorria en el passat i com ocorre en l'actualitat, les simples declaracions
dels governants no canvien la realitat. Ni en els EUA, ni en la UE, ni a Cuba. Però −pel que sabem de la realitat interna
de l’illa− el que actualment preocupa més als cubans no és la falta de
llibertats d'associació, reunió i manifestació, ni la inexistència d'una
informació veraç.
Els angoixa la vida quotidiana, la manca
d'allò més bàsic. Alimentació, habitatge, salaris dignes, qualitat de
vida. Aquests són els objectius
primordials d'una població que manca d'allò més elemental: des del menjar a la roba
i el calçat.
El règim cubà va fracassar socialment fa
més d'un quart de segle. Concretament des que va caure la URSS, el seu soci i
amic generós. El socialisme cubà no proveeix a la majoria dels seus
ciutadans ni tan sols de l'alimentació bàsica i necessària; els serveis
educatius i sanitaris, que dècades arrere van donar merescuda fama al règim,
pateixen les dràstiques retallades pressupostàries així com manques de tot
tipus que s'arrosseguen des de finals dels anys vuitanta; a més, en el món
interconnectat en el qual vivim, els cubans −particularment els professionals,
els estudiants i la joventut en general− manquen no solament de les llibertats
fonamentals, sinó també d'alguna cosa tan imprescindible en la nostra època com
l'accés a Internet, limitació que els margina del món global i que llastra,
també, la capacitat formativa en les seues escoles i les seues universitats.
La realitat és que, en matèria econòmica,
Cuba és un altre planeta. És un país amb dues monedes: el pes cubà, amb el
qual es paguen els salaris i es compra la cistella bàsica d'alimentació que
subsidia l'Estat, i el CUC que és la segona moneda del país [que està
equiparada al dòlar], la que s'utilitza per al mercat lliure, i que equival a
25 pesos.
El cost dels productes subsidiats que
conformen la cistella bàsica s'expressa en pesos, i el valor total de la
mateixa està entorn dels 50 pesos, però això no assegura una alimentació
acceptable més enllà de deu o quinze dies del mes. La resta del necessari
cal aconseguir-lo en el mercat lliure, i pagar-ho en CUC. Com el salari mitjà és de 450 pesos [18 CUC,
és a dir 18 dòlars, molt per sota dels 89 dòlars que és el salari mitjà
d'Haití], un càlcul fiable indica que una família mitjana necessitaria entre 70
i 110 CUC, és a dir entre 1.750 i 2.750 pesos per a una alimentació i una
higiene bàsica adequada.
L'anomenada generació dels néts de la revolució està
fastiguejada i desesperada per la seua falta de futur, per això bona part dels
que −per un o un altre motiu− aconsegueixen eixir del país fan l'impossible per
no tornar.
Quan Obama diu a l'Havana que Cuba serà el
que vulguen els cubans està demostrant el reconegut pragmatisme nord-americà i
una bona dosi d'intel·ligència política. Sap quins són els més greus problemes
dels cubans; sap que eixa generació dels néts de la Revolució pressionarà en
favor dels canvis cada vegada amb més força; i sap que l'actual gerontocràcia difícilment podrà mantenir un castrisme
sense els Castro. Cuba, ha dit Obama, no és enemic per als Estats Units
d'Amèrica, i sembla interessat a demostrar-ho. Així doncs, aposta pels canvis econòmics que afavoriran a la major part de la
població, convençut que d'ells se seguiran després els canvis polítics.
Sembla que Washington tracta de deixar de preocupar-se per Cuba i de començar a
preocupar-se de forma efectiva pels cubans. Tant de bo no siga un miratge.
Una prova inequívoca de bona voluntat
política serà que el Poderós Veí del Nord,
que diguera Martí, aixeque l'embargament que va imposar fa més de mig segle
sobre la Perla de les Antilles.
No hay comentarios:
Publicar un comentario