Fa
temps que Europa no és el que era. Sembla, a més, que massa europeus no estan
convençuts de les grans i contrastades bondats d'aquesta confederació d'estats
que coneixem com la Unió Europea. Falta saber si són majoria els ciutadans que
prefereixen preservar les seues particularitats nacionals en detriment de
l'enfortiment del conjunt. Una opció suïcida, al meu entendre, a mitjà termini.
Europa ha de decidir, i prompte, si vol ser un actor polític i econòmic
protagonista, o si prefereix limitar-se a ser un actor secundari del pròxim
futur del planeta.
Fronteres
i banderes, llengües i idiosincràsies, història i memòries separen als europeus
actuals, és veritat. Però el que més ens separa és la ideologia. Les
diferències de model, la controvèrsia de quina Europa volem, pot fer malbé
l'espai ―comparativament, clar― més habitable del món, encara el més
igualitari, el més just i el més lliure de tot el planeta.
En
última instància, si fórem capaços de veure una mica més enllà de la punta del
nostre nas potser ens adonàrem de dues coses. La primera és que, en síntesi
sintetitzada, en l'Occident actual conviuen dos grans projectes d'organització
social i política: el que parla de ciutadans i té com a objectiu estratègic
generar i mantenir consensos bàsics de convivència a partir d'una xarxa de
solidaritat social propiciada per la capacitat redistributiva de l'Estat; i el
que parla d'individus que han de generar autònomament els recursos per a
sufragar les seues necessitats, ja siguen educatives, sanitàries o fins i tot
de seguretat personal.
El
segon descobriment que podríem fer, principalment els qui ens adscrivim al
primer dels grups que acabe de referir, és que si viatjàrem una mica, si alçàrem
la vista i paràrem esment en com de dura és la vida en la major part del planeta,
estaríem en condicions de quiratar molt millor quant valor té el que vam ser
capaços de construir, i que perill més gran correm si no reaccionem davant els qui
pretenen una societat d'individus en la qual regnen sense cap mena de control el
capital i els dogmes del mercat.
Fa
temps que economistes llorejats que avui són poc menys que bolxevics col·lectivistes
per al corrent híper liberal dominant ―parle de premis Nobel com Amartya Sen,
Joseph Stiglitz o Paul Krugman― ens han alertat sobre la necessitat d’una
democràcia econòmica que retalle, que reduïsca, que minimitze les desigualtats.
I no solament això. Particularment els dos últims, clamen en el desert quan
afirmen que ―en l'economia global, fonamentalment en l'europea― anem,
justament, en la direcció contrària a la que hauríem d'anar.
Krugman
ha escrit al voltant de com les polítiques econòmiques que ell qualifica de
defectuoses, sustentades en teories i ideologies que considera viciades, han
elevat exponencialment la desigualtat en les dues vores atlàntiques. El seu admirat
col·lega francés Thomas Picketty ha escrit recentment, homenatjant a Karl Marx, El capital en el segle XXI. I conclou en
ell que el capitalisme és un gran sistema quant a la seua capacitat per a crear
riquesa però que, contràriament a una idea molt estesa, no corregeix
automàticament els augments en la desigualtat. Del prolix i conscienciós
estudi de Picketty es conclou que els records dels anomenats anys gloriosos, ―també coneguts com l'edat d'or del capitalisme, els que van
de la finalització de la II Guerra Mundial a 1975―, no haurien d'enganyar-nos
per més temps. Per a l'economista francés ―que ha generat un consens insospitat
fa tan sol uns mesos entre bona part dels seus col·legues― aquelles tres
dècades van ser conjunturals per al sistema. El descens de la desigualtat es va
deure a una combinació d'esdeveniments singulars i extraordinaris: a la
voluntat política d'introduir un sistema impositiu molt progressiu; a la
destrucció de capital causada per la guerra, i a unes dècades de creixement
econòmic excepcional.
Tal
com van les coses, Picketty entén que sense potents polítiques impositives
suficientment efectives es produirà un augment de la desigualtat que podria
fer-nos retrocedir a escenaris socials i polítics propis del capitalisme
descrits en la novel·la realista del segle XIX. Es fa necessari llavors, com
proposava Stiglitz, un nou contracte social per al segle XXI que garantisca que
els beneficis de qualsevol creixement que es produïsca es repartiran
equitativament. El problema, per tant,
no és econòmic, és polític. El dubte del Nobel nord-americà és simple: ¿seran
capaços Europa, els EUA i Japó de posar límit als cercadors de rendes i a les
seues activitats en defensa dels seus propis i mesquins interessos, que
inevitablement perjudiquen a l'economia en el seu conjunt?
Ulrich
Beck ha escrit fa temps a propòsit de la possible brasilització d'Occident com a un resultat pervers de la utopia
neoliberal. El sociòleg alemany adverteix sobre les preocupants coincidències
entre com s'està conformant el treball remunerat en l'anomenat Primer Món i com
és el del Tercer Món. Particularment en la Unió Europea s'avança a velocitat de
vertigen en la degradació i en la vulnerabilitat dels assalariats, entre els
quals creix la discontinuïtat, la precarietat, els baixos salaris i l'extrema
mobilitat. Això provoca que l'estructura social, abans sòlida, s'esquerde i
s'assemble cada vegada més a la dels països poc desenvolupats, mentre que el
treball i la qualitat de vida dels ciutadans es caracteritzen per la més
punyent inseguretat.
Hi
ha més motius d'alarma. Si atenem al que la CEPAL va anomenar la Dècada perduda d'Amèrica Llatina, la
dels anys vuitanta del segle XX, convindrem que ―salvant les distàncies que són
moltes, començant per les geogràfiques i les temporals― si més no els països
del sud de la Unió Europea estan donant perillosos passos envers una llatinoamericanització de la seua
realitat social.
Des
de principis dels anys vuitanta, Amèrica Llatina va haver d'afrontar un
increment del volum del deute exterior més enllà dels nivells de solvència,
entre altres raons per les conseqüències de les polítiques econòmiques de les Dictadures de Seguretat Nacional. Això,
al costat de l'increment del preu del petroli, va deteriorar la capacitat de
creixement i, lògicament, va provocar l'incompliment dels compromisos
financers. Es va originar, al seu torn, que la Banca internacional suspenguera
les línies de préstec als països llatinoamericans, per la qual cosa els
creditors van engegar operacions de rescat i van exigir durs programes d'ajustament,
generalment sota la batuta del FMI. La solució fàcil i generalitzada va ser
retallar la despesa fiscal: la inversió pública i la despesa corrent,
especialment la de caràcter social. La contracció de la despesa i de la
inversió pública, juntament amb el descens de la privada, va provocar primer la
desacceleració del ritme de creixement econòmic i, més tard, la recessió.
Açò
va influir negativament en la creació d'ocupació, la qual cosa va perjudicar el
consum. A més, encara amb la reducció de la despesa pública, els estats no van
aconseguir fer front al pagament del deute. El Pla Brady va afrontar el drama a
dues bandes: recolzant als creditors però exigint una reducció de la distància
entre el valor nominal dels títols i el seu valor real. Paral·lelament, exigint
als deutors l'adopció de reformes estructurals que feren més competitives les
seues economies.
La
dècada dels noranta va suposar un nou clima d'estabilitat i creixement, la qual
cosa va significar una sensible millora de les xifres macroeconòmiques, si bé
amb uns perversos efectes socials que es van concretar en un increment de les
xifres absolutes de població llatinoamericana per baix de la línia de pobresa.
Els llatinoamericans pobres dels anys finals del segle passat no eren
majoritàriament aturats, sinó treballadors amb ocupacions inestables, mal
remunerats, principalment urbans, assentats en els cinturons de misèria de les
grans ciutats i poc visibles per a aquells sectors que es van adaptar a la nova
realitat.
Trobem
suficients coincidències amb l'escenari en el qual vivim? Les millores
macroeconòmiques no es compadeixen amb el deteriorament social. Es prioritza a
la gran banca, es persegueix la competitivitat i la reducció del dèficit a
qualsevol preu, i no es repara en la destrucció del teixit productiu, en les
retallades en drets consagrats; s’informalitza cada vegada més l'ocupació, i
els treballadors són cada dia més fràgils, vulnerables i indefensos. Bancs i
grans empreses han recuperat cotes de benefici anteriors a la crisi i les
rendes salarials segueixen caiguent a un pou sense fons. A més, els aturats,
els sense treball, constitueixen ja uns quants exèrcits de reserva. Això per no
fer esment del calvari de la joventut, que en països com Espanya han fet parlar
d'una generació perduda.
No
és aquesta l'Europa que molts volem. No és ni semblant a la que necessitem. I
no obstant això, són molts, massa, els europeus que no calibren adequadament el
nivell de risc que estem corrent. Veurem què passa en les pròximes eleccions al
Parlament europeu, però espanta pensar que una part de l'electorat vote bé pels
que ens han conduït on estem o ho faça per populismes ultradretans que tenen
com a objectiu únic i declarat trencar Europa en trossos. Uns altres, menys proactius,
es refugiaran en l'abstenció creient innocentment que amb la seua actitud
castiguen durament als polítics.
Mentrestant,
aquesta Unió Europea que ha sigut i segueix sent ―encara― admiració dels qui
des de fora l'observen, trontolla i corre el risc d'esfondrar-se i atrapar-nos
a tots sota els seus enderrocs.
2 comentarios:
Totalment d'acord en el que dius, però no creus que les eixides d'esquerra a llatinoamèrica, que es van negar a pagar el deute i impulsar altres polítiques econòmiques, contràries a les que els demanava l'FMI, han aconseguit traure aquests paisos de la situació?
No caldria emular a Europa unes eixides d'esquerra similars? Ja saps, Chavez, Morales, Correa... O, si més no, Lula, Mújica, Bachelet?
No van pagar el deute, Enric? Fins on jo recorde en aquest moment, l'únic que va dir de manera efectiva allò de no pagar va ser Alan García, qui va rebre l'abraçada de Fidel Castro. Pocs mesos després, el peruà estava en "caza y captura". El Pla Brady va ser l'eixida, amb uns ajustaments de cavall ("cirugia mayor sin anestesia", en paraules de Carlos Menem), i amb uns costos socials durísims, com explique al text. A parer meu, afortunadament, a Europa alternatives com la bolivariana són impossibles (aras i en un futur previsible). Eixe és un fenòmen llatinoamerica, que funciona per la incorporació a l'escenari polític de grans contingents socials exclosos pels partits convencionals. Això és el que saben fer els neopopulistes, mobilitzar aquests sectors. I en la meua opinió és pa per avui i fam per a demà. Lula, Mujica i Bachelet són altra cosa, i això seria més llarg.
Publicar un comentario