Diuen els que
entenen que, pel que al Brexit respecta, ara és quan comença allò realment
difícil. A partir del moment en què la Unió Europea i el govern de Sa Graciosa
Majestat Britànica han de resoldre tots els aspectes concrets del divorci.
No obstant, des del
punt de vista polític, aquesta controvertida separació presenta alguns aspectes
que donen per a molt pel que fa a el com s'ha arribat a aquesta eixida dels
britànics. El com en democràcia sempre és rellevant, tant i més quan el debat
intern va polaritzar les posicions de partidaris i detractors fins
convertir-les en irreconciliables.
Es va efectuar un referèndum,
que va donar un resultat molt ajustat: 51.9 per cent a favor de l'abandó de la
UE contra un 48,1 per cent en contra, i amb una participació del 72,2 dels
electors. Per part d'aquells que volien marxar es va dir que havia estat un
resultat concloent; mentre que els derrotats insistien en les mentides i la
manipulació que havien confós o enganyat part dels votants a favor de abandonar
la Unió. No obstant això, després la dimissió forçada de Theresa May, el Tory
Party va designar com a successor a Boris Johnson, i aquest va revalidar la
posició favorable dels Tories a l’abandó amb una indiscutible victòria
electoral.
Es podria
argumentar, per tant, que el resultat del referèndum ha estat confirmat pels
britànics amb unes eleccions en què aquells que s'oposaven a l’eixida de el
marc europeu han estat clara i àmpliament derrotats.
No participe
d'aquesta visió. Crec que, sense negar que els que sostenen aquest argument
tenen part de raó, el referèndum va ser determinant i, a partir d'ell, des
2016, el debat ja no va ser si era convenient o no per a Gran Bretanya estar
dins o fora de la UE, sinó si el mandat sobirà dels britànics era eixir de la
Unió sí o sí, amb acord o sense ell, o si era necessari un segon referèndum.
La meua posició
sobre el tema és que un únic referèndum per majoria simple no és suficient quan
una societat democràtica avançada ha de decidir sobre un assumpte capital,
d'enorme complexitat, i ha de fer-ho en un context completament polaritzat, en
què el debat intern s'ha convertit en una confrontació que ha simplificat fins
a la caricatura les opcions a debat.
Ignacio
Sánchez-Cuenca va publicar fa uns dies a Infolibre.com un article titulat
"Una (lleugera) enveja", en el qual amb la claredat i la solidesa
que acostuma deia que "la política britànica, tot i el caos d'aquests
anys, ha tornat a demostrar les seues fortes arrels democràtiques". I
afegia: "Encara que, en el plànol personal, estic més pròxim als defensors
de la permanència, no puc deixar de sentir una (lleugera) enveja per com el
sistema polític britànic ha afrontat el problema".
Sánchez-Cuenca
advertia al difondre-ho en FB que el seu article "disgustarà a la majoria".
En absolut en el meu cas, així que quan vaig compartir la peça en la mateixa
xarxa social, vaig afegir el següent comentari: "No crec estar
completament d'acord, aquesta vegada, amb tot el raonament de Sánchez-Cuenca.
Però no em desagrada en absolut. El que passa és que, tot i valorar la solidesa
de la democràcia britànica, crec que s'han vulnerat alguns principis bàsics
d'una ètica elemental amb la què els partidaris del Brexit -no només, però sí
principalment- han conduït la seva actuació. Pel que fa a les majories més o
menys qualificades crec que és un tema punyent, i que les regles de joc s'han
d'establir amb claredat abans de començar la partida. Ara bé, em sembla evident
que davant un assumpte que fractura a la societat per la meitat, no podem
-crec- prendre decisions a partir d' una majoria simple".
Ignacio Sánchez-Cuenca
va tindre la gentilesa de respondre al meu comentari amb un altre en el que va
escriure: "estic d'acord en que les regles cal decidir-les abans, no
lamentar-se després. Els partidaris del remain estaven tan convençuts de
guanyar que no es van preocupar per aquest assumpte. En publicacions i articles
he defensat que, davant decisions crucials amb conseqüències de llarg termini,
el criteri més equilibrat en un referèndum hauria de ser la majoria simple del
cens electoral, no dels votants. Que si més no la meitat dels ciutadans (no
dels electors) desitge el canvi".
La meua resposta,
que ara considere excessivament llarga, va ser: Compartisc en bona part el que
vas escriure a Infolibre, i encara més l'aportació que has apuntat ara. La
meitat dels electors, i no la dels votants, és un requisit que em resulta
tranquil·litzador. No obstant això, continua havent aspectes que em preocupen
quan hem d’optar entre dues opcions tan complexes com antagòniques. El Brexit
és un exemple perfecte del que dic, i tots tenim altres situacions més o menys semblants
en la ment.
¿És suficient amb
una única foto fixa de l'electorat en un moment concret per optar per l'opció A
o l'opció B? Gairebé em resulta una proposta més pròpia d'una democràcia assembleària
que d'una de representació. Si tornem al Brexit, coincidirem en que els
britànics han pres una decisió -o dos, si comptabilitzem el referèndum i les
últimes eleccions- de molt de recorregut, que tindrà efectes a mitjà i llarg
termini. Però, l'assumpte s'ha dilucidat en un escenari híper polaritzat i
sembrat de mitges veritats i de mentides senceres en què -en la meua modesta
opinió- s'han imposat les pors actuals (la immigració, la interdependència dels
estats, etc.), els clixés i la nostàlgia d'alguns, de molts, pels bons vells i
idealitzats temps de l'Imperi Britànic.
Com sabem els
aficionats a el futbol en aquests dies, les eliminatòries a un sol partit afegeixen
emoció a la competició i, de vegades, donen resultats inesperats. Però una cosa
és el futbol i una altra la política amb majúscula. És per això que m'incline
perquè decisions de gran transcendència siguen preses per majories del tipus
que proposes, però que es faça de forma reiterada, a doble partit com a mínim.
És l'única manera que se m'acut perquè l'elector decideixca des del
convenciment i no des de la resposta conjuntural més o menys emotiva".
Vaig concloure la
resposta a Ignacio Sánchez-Cuenca comprometent-me a donar-li un parell de
voltes més a l'assumpte, i aquí estic.
El tema,
evidentment, és llarg i substanciós, així que només aportaré dues reflexions al
voltant d'altres tants assumptes que connecte amb el debat anterior: un, el
plebiscit en el qual a Colòmbia es va votar i rebutjar l'acord de pau signat
entre el Govern i la guerrilla de les FARC; dos, el discutible escenari que
proposen els separatistes, de votar a favor o en contra de proclamar la
República catalana; i ho faré a la llum del que ha passat al Quebec, després
dels referèndums de 1980 i 1995 .
El
plebiscit de Colòmbia. Vaig escriure sobre ell a l'octubre de 2016: "Quan
semblava segur que els colombians tancarien una llarguíssima etapa de violència
política, després de cinquanta-dos anys de guerra, el resultat va llançar un
ajustadíssim 49.79 de partidaris d'acceptar l'acordat a l'Havana, contra un
50.21 de contraris a fer-ho". Va semblar que els colombians van dir No a
l'acord de pau, després de mig segle en guerra interna. No obstant això, hi
havia votat tan sols el 37.44 per cent dels que tenien dret a vot, és a dir que
dels gairebé 35 milions de censats dins i fora del país, escassos tretze milions
es van acostar a les urnes; mentre que més de 21 milions no ho van fer. En
aquella peça, arriscava una hipòtesi: "Potser una bona part dels
colombians que va votar NO i, encara més, molts dels que no van votar, van
expressar la seua disconformitat amb uns líders partidaris que no han estat a l’altura
del que el país necessita, i que a més de utilitzar-los en les seues
particulars lluites de poder, no han fet sinó traslladar als ciutadans una bona
part de les responsabilitats que ells haurien d'haver assumit i desenvolupat
abans, molt abans de convocar a la gent a les urnes".
La proposta de
plebiscit a Catalunya. Des de les files independentistes s'argumenta, al meu
parer amb raó, que caldria conèixer quina és la posició de la ciutadania de
Catalunya pel que fa a l'encaix o no d'aquesta a l'Espanya actual, esgotat com
està el marc definit en la Constitució de 1978, que és rebutjat, com evidencien
els reiterats resultats electorals, per la meitat dels catalans. La
polarització és màxima. El país s'ha dividit en dues parts clarament oposades, la
qual cosa es fa evident en el terreny de la política partidària, dins i fora de
Catalunya, i també al si de la societat catalana. ¿Seria operatiu i pertinent
fer un referèndum concloent en el qual es preguntés als catalans el que se'ls
va preguntar als britànics respecte a la permanència a la Unió Europea? Crec
que no. I ho crec per les raons que ja he exposat més amunt: perquè estic
convençut que decisions de gran transcendència han de ser preses amb majories
molt qualificades (la dels electors i no la dels votants, com diu
Sánchez-Cuenca), des el convenciment ple i informat i no des de la resposta
conjuntural més o menys emotiva.
No avançaríem molt
si en aquesta consulta guanyava el Sí o el No per un marge proper a aquestes
xifres que parlen de dues meitats enfrontades en una i altra posició. Si la
diferència en un sentit o un altre resulta tan curta, ningú podria afirmar que
el resultat seria prou concloent com per tancar d'una vegada i per sempre el
debat. D'això en saben molt al Canadà, i aquí s'ha parlat i es parlarà sobre
l'anomenada Via Canadenca .
Aquesta expressió, com
escrivia Adrian Shubert al setembre de 2017, fa referència a la Llei de
Claredat que va aprovar el Parlament canadenc el 2000.
Ho explicava molt
bé Shubert, i hauria de ser llegit amb molta atenció per partidaris i
detractors de la independència de Catalunya. La llei va ser conseqüència del
referèndum de 1995 al Quebec -el segon després del celebrat a 1980-, en el qual
amb una participació del 93,52 per cent els separatistes van perdre per un
marge insignificant, 50,58 front a 49,42, un diferència de 55.000 vots entre
els 4.700.000 d'electors. El referèndum l'havia convocat el Govern de la
província, del Parti Québécois, i la pregunta que es va fer als quebequesos -i
només a ells- era: "Està vostè d'acord en que el Quebec esdevinga un país
sobirà després d'haver oferit formalment al Canadà una nova associació
econòmica i política en l'àmbit del projecte de llei sobre el futur del Quebec
i l'acord signat el 12 de juny de de 1995?"
Després de l’ajustadíssim
resultat, el Govern federal va remetre la qüestió al Tribunal Suprem de Canadà,
que va dictar una fallo unànime en 1998. En la seua sentència, el tribunal va
establir què: a) una declaració unilateral d'independència violaria tant la
Constitució de Canadà com les lleis internacionals; b) una majoria clara dels
secessionistes, a partir d'una pregunta clara, li conferiria una inequívoca
legitimitat democràtica a la iniciativa de secessió; c) que si això passava,
seria obligat que el Govern federal i les altres províncies encetaren
negociacions amb Quebec, en les quals caldria conciliar els drets i obligacions
de la població del Quebec i els de tots els canadencs.
El Tribunal també
va dir que definir què significava l’expressió "una majoria clara"
era una cosa que havien de definir els polítics i no els jutges. Després
d'aquesta decisió, el Govern federal va presentar l'anomenada Llei de Claredat,
que -com he apuntat- va entrar en vigor a juny de 2000.
Així doncs, a la
vista dels resultats d'aquest petit exercici d'història comparada, en el qual
hem anat de Gran Bretanya a Colòmbia i de Catalunya a Canadà, m'incline a
recordar que, per si se'ns oblida, els problemes complexos no tenen solucions
fàcils, i que, en matèria de plebiscits, quan els polítics no saben resoldre
els problemes la temptació de passar la creïlla calenta als ciutadans comporta
uns riscos que poden resultar excessius.
Per a concloure:
per a decisions de gran calat, són imprescindibles majories contundents davant
preguntes clares que, en qualsevol cas, quan es done un resultat en un o altre
sentit, obligarà als que hagen de gestionar-lo a conciliar els drets i els
deures de tots els afectats.
No hay comentarios:
Publicar un comentario