Els enemics de la llibertat no descansen mai. Ni de dia ni de nit, ni en
hivern ni en estiu; ells estan sempre vigilants per a que ningú desborde els
seus dogmes, els seus postulats ideològics, fins i tot les seues supersticions.
S’omplin la boca parlant de llibertat, però per a d’ells la llibertat és allò
que ells entenen, allò que ells consideren, allò que ells toleren; la que ells
homologuen com a tal. Tot allò que no càpiga dins aquests marcs, és inacceptable
i ha de ser prohibit i perseguit. Amb el Codi Penal en una mà i una estaca en
l’altra, si molt els convé.
El mateix fa que parlem d’economia, que de drets individuals, com ara el
d’expressar-nos lliurement, o el d’estimar a qui desitgem, o fins i tot el de
morir sense haver de perdre la dignitat a causa del dolor o el patiment, físic
o anímic.
A Espanya, els enemics de la llibertat sempre s’ubiquen en la dreta
política i partidària, i sempre es consideren els únics legitimats per a
discernir què és i què no és acceptable, ja siga en el terreny de la política,
l’economia, la cultura o la moral pública i, fins i tot, privada. A més a més,
els enemics de la llibertat sempre han comptat amb l’Església Catòlica, la
Institució, amb el seu exèrcit de frares, capellans, bisbes, arquebisbes i
cardenals preconciliars, directament integristes i reaccionaris.
No cal parlar de la Conferència Episcopal, incapaç d’acceptar que milions de
ciutadans no formen part del seu ramat.
Pel que fa al terreny partidari, és fàcil comprovar que els enemics de la
llibertat sempre han donat la batalla davant qualsevol proposta progressista.
És evident que els més aferrissats defensors actuals de la Constitució de 1978
són els que van votar No en el referèndum d’aquell 6 de desembre. Després, en
1981, es van oposar, amb arguments que sobtaven per la seua pobresa
reaccionària, al divorci. Més tard, van cavar trinxeres en contra de les lleis
per a la interrupció voluntària de l’embaràs -en les dues, la de 1985 i la de
2010-, esgrimint la bandera de les seues creences religioses, que sempre han
volgut i volen imposar a tothom com a dogma inviolable. Cosa pareguda va ocórrer en
2005, quan el govern Zapatero va treure endavant la Llei que permetia el
matrimoni entre persones del mateix sexe. Constància empírica n’hi ha que
destacats dirigents polítics de la dreta espanyola han fet servir les lleis
contra les que bramaven quan ho han considerat oportú. La coherència no és una
virtut que els caracteritze.
És sempre molt previsible la pauta, el protocol d’actuació dels enemics de
la llibertat, com és impressionant constatar què estan disposats a dir i a fer
en contra dels avanços en l’ampliació del marc de les llibertats individuals que
una societat com la nostra pretén reiteradament eixamplar. En el recent debat
al Parlament de Madrid, la dreta partidària ha sigut molt explícita en la seua
oposició a la proposta de llei quan, des del Partit Popular, el seu portaveu,
José Ignacio Echániz, va arribar a afirmar que el govern de Sánchez ha
presentat aquesta Llei per a abaratir costos, per a estalviar en l’atenció a
“persones que son molt cares al final de la seua vida”, de forma que "per
al PSOE, l'eutanàsia és una política de retallades" [atès que] “al darrere
hi ha una filosofia de l'esquerra per evitar el cost social de l'envelliment al
nostre país". Ningú l’ha desmentit des de les files del seu partit. Tampoc
va ser sorpresa la intervenció de la representant de Vox –una escissió recent
del PP, que ara són socis arreu Espanya, convé no oblidar-ho-, qui a més
d’insistir en l’argument de l’estalvi amb els vells, va sostindré que la llei
d'eutanàsia converteix l'Estat en "una màquina de matar" i els metges
en "botxins". No, no reconeixen límits. NI els més elementals de la
decència intel·lectual.
Eixa resposta per defecte de les dretes hispàniques, eixe “de què es
tracta, que m’opose”, ja està denunciat àdhuc per conservadors intel·ligents
com José
Antonio Zarzalejos qui, a propòsit del debat parlamentari sobre la llei
reguladora de l’eutanàsia, va escriure “Confesse que vaig enrogir de vergonya quan vaig escoltar la intervenció de José Ignacio Echániz al Congrés dels
Diputats el passat dimarts. Oposar-se a la llei reguladora de l'eutanàsia amb
arguments financers, suposant que el projecte de norma està inspirat en que la
sanitat pública s'estalvie les despeses que comporta l'atenció a malalts de les
característiques que descriu el text, em va resultar ofensiu”. A més, el
periodista, que va ser director de l’ABC, va reblar el clau en afegir: “La
dreta espanyola no està tenint respostes a aquests fenòmens de transformació
social que l'expulsen de la seva zona de confort ideològica [...] El refugi en
la negativa i en el llenguatge gruixut i hiperbòlic (de vegades insultant) és
un placebo polític, una manera d'embolicar en paraules dures la debilitat
d'idees i d'estratègies”.
Té molta raó Zarzalejos. La societat actual és més oberta, més democràtica
i més lliberal que la dreta partidària pura i dura, i és per això que –segons enquestes
fiables- mes de tres quartes parts dels ciutadans estan a favor de regular el
dret d’eutanàsia. Àdhuc el propi Parlament de Madrid ho és, d’obert, com ho demostra
que PP i Vox es van quedar a soles en el rebuig a la proposta, mentre que dos
centenars de diputats li van donar suport.
És molt important, i convé dir-ho amb força i claredat, que aquesta Llei
ixca endavant, de forma que els tràmits parlamentaris, que no en són pocs,
permeten que estiga al BOE abans que finalitze l’any. Però, aquest
reconeixement no ens ha d’amagar que la proposta confirmada es queda lluny de
garantir la vertadera llibertat d’aquells que considerem que la vida ens pertany
en exclusiva, i que aquesta convicció no admet limitacions ni ideològiques, ni
morals.
La proposta aprovada pel Parlament de Madrid és molt garantista, potser
massa i tot, fins al punt de ser molt més restrictiva del que convindria. Més
enllà del reconeixement a l’objecció de consciència dels professionals
sanitaris -que és un assumpte que caldrà gestionar adequadament per a que no
esdevinga un obstacle per a l’aplicació efectiva de la Llei-, n’hi ha tres
aspectes que poden provocar una efectivitat asimètrica d’aquesta segons des de
quin indret d’Espanya es demane la seua aplicació.
Una important limitació del projecte presentat al debat parlamentari és que
sols serà possible acollir-se a la Llei per dos motius: malaltia greu i
incurable o malaltia greu, crònica i invalidant. Una altra és que el ciutadà
que vulga exercir el seu dret haurà d’estar capaç i conscient, la qual cosa
margina a les persones amb problemes mentals que els provoquen dependència o que hagen entrat
en coma. Caldria excloure d’aquesta limitació a aquells que abans hagueren
manifestat en temps i forma –mitjançant el Testament Vital- el seu desig de no
allargar inútil i penosament la seua vida.
La tercera limitació és la que ve de la mà dels terminis i de les
instàncies que el peticionari ha de superar per a veure acomplir-se el seu
desig de morir de forma digna. Primer caldrà l’opinió del metge responsable del
pacient i després la d’un altre com a segona opinió. Se li atorguen quinze dies
al primer i deu al segon, la qual cosa ja en summa vint-i-cinc dies que poden
ser interminables. Però, encara queda la part més dura del que pot ser un
calvari tremendament feixuc. Una Comissió d’Avaluació i Control Previ (formada
a cada territori per consens entre el Ministeri de Sanitat i els governs
autònoms) serà la que, finalment, si s’escau, haurà de dictaminar en el termini
“més breu possible” la acceptació o no de la petició de l’interessat.
Massa dies per a les passes una i dues, i absolutament inacceptable la
indefinició quant al temps de dictamen de la Comissió d’Avaluació. A més,
aquesta comissió pot convertir-se en una trinxera inexpugnable en la que poden
fer-se forts els sabotejadors de la pròpia Llei, aconseguint així que la seua
actuació dilate insuportablement els terminis o que, finalment, faça que la
Llei resulte paper banyat per raons aparentment administratives. Si això passa,
serà perquè el Legislatiu no haurà estat capaç de posar negre sobre blanc un
termini concret, i mantinga allò tan vague com a perillós de que el dictamen
s’ha de produir en el temps “més breu possible”.
El doctor Luis Montes, qui va ser president de l’Associació Federal Dret a
Morir Dignament (DMD), sostenia que en
Espanya es podia morir millor o pitjor segons el metge que et tocarà en sort. Tindria
molt poca gràcia que la sentència del Dr. Montes mantiguera la seua validesa
només substituint “metge” per “comissió”. Seria desitjable, llavors, que una
Comissió avaluara el procés a posteriori, tal i com es fa a d’altres països, de
forma que en cas de mala praxis la Fiscalia actuara contra els infractors. Confiem en les esmenes que puguen introduir-se durant la tramitació parlamentària de la llei.
Etimològicament, eutanàsia significa mort digna, entesa com la forma de
finalitzar la vida sense patiment ni dolor. L’aprovació d’una llei que la
permeta no obliga a ningú a fer-la servir. Aquells que no puguen integrar
aquest dret en els seus paràmetres morals o ideològics en no fer-ne ús estaran estalvis.
Ningú els ha d’obligar a morir sense dolor ni patiment, com ningú els obliga a
divorciar-se, ni a avortar, ni a casar-se amb qui no els vinga de gust. És diu
llibertat, i cadascun ha de gestionar la seua sense perjudicar la dels demés.
Sembla senzill, però per alguna estranya raó els enemics de la llibertat no
ho entenen. Ni volen entendre-ho tampoc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario